Aromamarketing – nowoczesna funkcja klimatyzacji
Jak wyróżnić się na tle konkurencji i zostać zapamiętanym na dłużej? Na to pytanie odpowiada marketing zapachowy – nowość, która podbija polski rynek.
Nowoczesne modele klimatyzatorów są wyposażone w wiele dodatkowych funkcji, które poprawiają komfort osób przebywających w pomieszczeniach. Do ich zadań należy już nie tylko chłodzenie powietrza, ale również dbanie o jego jakość i zapach.
Dzięki urządzeniom do aromatyzacji możemy wprowadzić wybraną przez nas woń do naszego butiku, biura, gabinetu lekarskiego czy pokoi hotelowych. Odpowiednio dobrany zapach poprawi samopoczucie nie tylko naszych klientów oraz gości, ale również pracowników. Marketing zapachowy już od jakiegoś czasu podbija światowy rynek. W Polsce od niedawna przekonujemy się do korzyści, jakie ze sobą niesie ten trend.
Co to jest aromamarketing?
Aromamarketing znany jest już od 1959 roku. Wówczas paryskie metro wprowadziło do swoich pociągów zapach goździka, który miał utrzymywać pasażerów w dobrym nastroju. Odpowiednio dobrane są w stanie zbudować pozytywną atmosferę w miejscu sprzedaży i skutecznie zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. zakupów impulsywnych, czyli zakupów spontanicznych. Indywidualnie dobrane kompozycje zapachowe są w stanie stworzyć niepowtarzalne i wyjątkowe logotypy zapachowe dedykowane konkretnej marce.
Szeroki wybór urządzeń do aromatyzacji
Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń przeznaczonych do aromatyzacji pomieszczeń. Od jednostek wolnostojących poprzez dedykowane do montażu naściennego oraz z możliwością podłączenia do systemu HVAC. Mogą one aromatyzować dowolną przestrzeń nawet do 6000 m³. Urządzenia te zawierają w sobie najbardziej zaawansowaną technologię zimnej dyfuzji. Polega ona na rozdrabnianiu cząsteczki zapachowej i łączeniu się jej z powietrzem. W ten sposób tworzy się tzw. mgiełka, która po rozpyleniu jest niewyczuwalna nawet dla osób znajdujących się blisko miejsca dyfuzji. Dzięki temu zapewniamy jednolite i dyskretne rozprzestrzenianie się zapachu w każdej przestrzeni. Aparat podłączony do systemu HVAC zwiększa swoją wydajność nawet do 50% – w porównaniu do dyfuzji bezpośrednio do powietrza. W przypadku bardziej zaawansowanych technicznie urządzeń możemy aromatyzować duże i skomplikowane układy pomieszczeń, korzystając nawet z 6 różnych aromatów. W każdym z nich występuje regulowana siła zapachu oraz timer, który pozwala dostosować częstotliwość do naszych preferencji.
Dobieramy odpowiedni aromatyzer do biura, sklepu i butiku
W przypadku mniejszych pomieszczeń montuje się zazwyczaj urządzenia wolnostojące, które nie są przystosowane do podłączenia do systemu wentylacji. Ich ceny zaczynają się od 1600 zł. Z łatwością obsłużą one przestrzeń do 1000 m³. Dodatkowo większość z nich wyposażona jest w funkcję regulacji natężenia zapachu. Nowoczesny design i szeroka gama kolorów pozwala wybrać taki aromatyzer, który zgrabnie wkomponuje się w wystrój wnętrza. Urządzenia z możliwością podłączenia do systemu wentylacji lub systemu HVAC nie ingerują w sam układ. Dzięki takiej instalacji możemy aromatyzować wiele przestrzeni naraz. Zimna dyfuzja, czyli sucha mgła jest rozpylana bezpośrednio do kanałów wentylacyjnych, którymi aromatyzuje wybrane pomieszczenia. Do aparatów podłączonych do systemu HVAC często instaluje się trzy lub więcej zapachów, którymi można dowolnie gospodarować w każdym z pomieszczeń za pomocą internetowego systemu. Możemy zmieniać takie parametry jak czas pracy, rodzaje zapachów oraz intensywność.
Człowiek o wiele łatwiej zapamiętuje to, co pachnie, niż to, co widzi, słyszy, czy czego dotyka. Stosowanie zapachu poprawia pamięć o marce i wzbudza w klientach większą lojalność. Oprócz tego wonie kwiatowe i cytrusowe mają duży wpływ na dłuższe przebywanie klienta w sklepie. Poprzez stworzenie indywidualnego logotypu zapachowego możemy spowodować, że klient na dłużej zapamięta miejsce, w którym przebywał. Urządzenia przeznaczone do aromatyzacji pomieszczeń sprawdzą się również we wszystkich punktach gastronomicznych, takich jak restauracje, piekarnie, cukiernie, kawiarnie oraz punkty usługowe – hotele, banki, kluby fitness i kliniki.